بهینه سازی URL چطور

بهینه سازی URL چطور باید انجام شود و بهترین ساختار آدرس وب سایت به چه شکل است؟

بهینه سازی URL وب سایت در سئوی کلی وب سایت اثر گذار است. URL آدرسی است که دسترسی به صفحات وب سایت از طریق آن انجام می شود و مطمئناً به هم ریختگی آدرس URL از نگاه گوگل و حتی کاربران پنهان نمی ماند!

اگر URL وب سایت بد و به هم ریخته و غیر اصولی باشد، احتمالاً دیده شدن وب سایت شما توسط گوگل نه تنها به بهبود رتبه کمکی نمی کند، بلکه رتبه شما را تنزل هم می دهد! در ادامه با نکته هایی که باید برای بهینه سازی URL رعایت کنید، آشنا می شوید.

بهینه سازی URL

آدرس دامین را ساده و کاربردی انتخاب کنید

اگر هنوز آدرس دامین را انتخاب نکرده اید، بهتر است در انتخاب خود دقت کنید. آدرس دامین باید با هدف اصلی وب سایت مرتبط باشد، .مثلاً یک سایت دانلود نرم افزار می تواند آدرسی شبیه به softwaredownload داشته باشد. به علاوه آدرس هر چه ساده تر باشد بهتر است چون کاربر راحت تر می تواند آن را تایپ کند. مثلاً «-» و کاراکتر هایی از این دست در آن وجود نداشته باشد. یعنی تا حد امکان آدرس به این شکل نباشد:

software-download

از آدرس URL استاتیک استفاده کنید

برای بهینه سازی URL صفحات بهتر است که از آدرس استاتیک استفاده کنید. یعنی آدرسی که برخی سیستم های مدیریت محتوا به صورت خودکار تولید می کند را استفاده نکنید. اگر خودتان در قوانین و اصول نوشتن URL مهارت پیدا کنید، URL های بهینه تری خواهید نوشت. به خصوص اینکه آدرس خودکار تولید شده معمولاً کاراکتر های اضافی مثل «؟» دارد که به نوعی قاتل سئوی URL حساب می شود.

آدرس باید ساده ولی هدف دار باشد

آدرس صفحه باید به طور خلاصه و خیلی کلی و ساده، آن چیزی که قرار است مخاطب در آن صفحه با آن رو به رو شود را معرفی کند. دقت داشته باشید که آدرس طوری انتخاب شود که هم برای انسان و هم برای خزنده ها گوگل قابل درک باشد. مثلاً سعی کنید در URL از اعداد زیاد استفاده نکنید.

URL صفحات باید کوتاه باشند

یکی از تکنیک های بهینه سازی URL صفحه این است که آدرس صفحات را کوتاه بنویسید. با این کار هم کاربر و هم ربات های موتور های جست و جو در کار با وب سایت شما بسیار راحت خواهند بود.

آدرس بهتر است دارای عبارات کلیدی مطلب و مقاله باشد

برای بهینه سازی URL صفحه باید آن را طوری انتخاب کنید که عبارت یا عبارات کلیدی صفحه ای که به آن اشاره می کند را در خود داشته باشد. مثلاً فرض کنید قرار است کاربر با مراجعه به یک صفحه نهایتاً نرم افزار فتوشاپ را دانلود کند و فرضاً عبارت کلیدی شما «دانلود فتوشاپCS6» است. در این صورت بهتر است این عبارت کلیدی را در URL صفحه هم استفاده کنید.

آدرس باید شکل مناسب داشته باشد

بهترین حالت این است که آدرس صفحه همان آدرسی باشد که کاربر برای پیدا کردن آن صفحه باید طی کند. یعنی برای بهینه سازی URL صفحه، آدرس باید به صورت سلسله وار شامل گروه ها، زیر گروه ها و نهایتاً صفحه مورد نظر باشد. مثلاً به این شکل:

https://moz.com/learn/seo/url

در مقابل بهتر است شکل آدرس URL که به شکل زیر هستند استفاده نکنید.

در بسیاری از مواقع از تاریخ انتشار مطلب برای ساخت URL استفاده می شود. مثل: 

http://codepedia.info/2015/06/upload-image-using-j…

گاهی هم در انتهای آدرس URL صفحه یک علامت سؤال می آید و بعد متغیر ها مختلف وارد می شوند. این متغیر ها با «&» از هم جدا می شوند.

www.example.com/?p=578544

هر صفحه فقط یک آدرس

برای بهینه سازی URL وب سایت حتماً باید حواستان باشد که هر صفحه فقط و فقط یک آدرس URL داشته باشد. مثلاً کپی کردن مطالب از سایت های دیگر از نظر گوگل یک مطلب تکراری با دو لینک متفاوت محسوب می شود و از آن جایی که گوگل به راحتی متوجه می شود شما این مطلب را کپی کرده اید، برای شما جریمه در نظر می گیرد.

اگر یک مطلب در وب سایت خودتان هم به هر دلیلی دو آدرس داشته باشد، همین وضعیت پیش می آید و گوگل مطلب را تکراری تشخیص می دهد.

صفحات را ریدایرکت کنید

گاهی به دلایلی لازم می شود که آدرس یک صفحه تغییر پیدا کند. در این مواقع باید از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید. این کار به خاطر این باید انجام شود که گوگل قبلاً صفحه مربوط را ایندکس کرده و در نتیجه تمامی کاربران را به صفحه ای که در آدرس قبلی دیگر وجود ندارد، می فرستد! این به هم ریختگی URL ها را گوگل نمی پسندد و برای آن جریمه در نظر می گیرد.

با آن که URL صفحه فقط یکی از عوامل مختلف تأثیر گذار بر سئوی وب سایت است، ولی رعایت اصول و قوانین آن می تواند هم به کسب رتبه بهتر در گوگل کمک کند و هم به طور غیر مستقیم کار شما را در آینده آسان کند. مثلاً اینکه لینک وب سایت شما در صفحات اجتماعی خلاصه، قابل فهم و جذاب خواهد بود که به جذب مخاطب کمک زیادی می کند.